onsdag 11 december 2013

För nu är det TÄVLING! Vinn 1000kr i presentkort på Blomsterlandet!

TÄVLING!!

Ja nu tar vi och tävlar tycker jag!
Jag har fått äran att tävla ut ett presentkort på Blomsterlandet värde 1000kr!! Via Loppi.se Inte illa va? Man hittar en massa fint där. Det finns ju så mycket mer än "bara" blommor....

Så vad vill jag att ni ska göra då?

Kommentera detta inlägg med ditt bästa Julpysseltips och motivera varför just du ska vinna.

Länka gärna till detta inlägg på din blogg om du har någon. Skriv det i så fall i kommentaren du lämnar.

Tävlingen pågår tom. den 18/12 2013.

31 kommentarer:

Unknown sa...

Mitt bästa julpyssel?
Jag tycker så mycket om när man sticker i nejlikor i apelsiner, knyter ett fint band runt om och hänger upp i fönstret. Det både ser vackert ut och luktar jul. Alternativt att göra egna polkagrisar som vi gjorde förra året och gav till mormor/morfar och farmor/farfar i julklapp. det var mycket uppskattat.

Helena sa...

Jag älskar julpyssel!
Ett som är väldigt trevligt (och gott) är att göra marsipantomtar och snögubbar. Man tar helt enkelt marsipan, färgar en del av den röd och sedan är det bara att knåda till små figurer. Vill man ha lite överkurs smälter man mörk choklad och målar dit ögon, knappar och skor också.

Blomsterlandet måste vara en av mina absoluta favoritaffärer, jag kan traska runt där hur länge som helst och köper alltid med mig mer än vad jag borde. Med en presentcheck kunde jag ta mig igenom de gråa vintermånaderna genom att planera en vacker och färgrik trädgård inför våren - och faktiskt ha råd att genomföra planen!

Unknown sa...

Kring julen kan man verkligen vara kreativ på många olika sätt. Ett fint julpyssel är att ta nån glasburk, lägga i lite grangrenar vid bottnen samt ett värmeljus eller blockljus som omges av granen. Över granen kan man även ringla lite fejksnö för att få det extra fint. Kring glasburkens öppning knyter man sedan valfritt band och avslutar med en rosett. Sedan brukar jag fästa två kottar och en bit gran vid rosetten. Blir ett superfint julpyssel som man kan låta stå framme, samt tända ljuset när man vill få det mysigt.

Om jag vann presentkortet skulle jag såklart fylla lägenheten med växter. Växter tillför så mycket för omgivningen och jag trivs bäst när jag har naturen nära på ett eller annat sätt. Utan att tveka skulle jag även försöka få tag i ett olivträd som jag så länge suktat efter. Olivträd är så himla fina och håller dessutom länge!

Sanna Alm (Sannalm@hotmail.com) sa...

Förra året fick jag inspiration av Google. Jag googlade runt efter temat jul och sedan hittade jag julpyssel som jag ville göra. Jag gjorde Olika strutar I olika storlekar. Jag använde mig av brunt (lite sånt där gammaldags brunt inslags-papper) och gjorde själva konerna. Sedan köpte jag olika spetsband som var 1-4 cm breda och limmade fast de på kanten upptill på strutarna. Jag var även inne på en hobbybutik och köpte gammaldags bokmärken/bilder på ark I olika julmotiv. De limmade jag på. Jag bakade saffransskorpor och gav bort I julklapp till familj och vänner. Det blev en hit. Ingen kunde tror att jag gjort dessa själv och de blev superglada. De passar bra att ge bort, göra mindre och hänga i granen, i fönstret eller ge bort till någon du gillar! Jag funderar om jag ska göra något liknande I år.

Jag vill vinna för att Blomsterlandet har verkligen allt och lite till. De har blommor och växter som gör hemmet mer till ditt eget. Inredning som passar dig och din stil och vardag. Jag älskar att unna mig en bukett fina blommor då och då och även ge bort till personer som betyder mycket! Nu är det jul och det är knapert med pengar, så skulle vara den perfekta julklappen till mig och min familj!

Nu håller jag bara hårt i mina tummar! =) / Sanna A

Linda Öhlin lindaelisabeth@hotmail.com sa...

Använda pepparkaksformarna till att skapa fina hängen av stuvbitar från tapeter. Blommor, rutor och ränder. Fantasin sätter inga gränser, bara att ta den form man önskar. Här hemma hänger allt från älgar till hjärtan och mumintrollet :) Enkelt pyssel för stora och små med vackert resultat.

Vi har nyss flyttat till hus, jag har alltid älskat trädgård och nu ska jag få sätta tänderna i min egna! Har långa listor med blommor som kan trivas i zon 6 och håller på för fullt med att drömma, skissa och längta till tjälen släpper. Presentkortet hade bland annat gått till liljekonvaljer i ljuvaste vitt och luktpionen Sarah Bernhardt :)

Anonym sa...

Ta en gammal pocketbok vik den så det blir som en gran och sätt en stjärna på toppen eller ett gammalt ängel bokmärke. Bra tips till en dålig bok.

Om jag vann skulle jag köpa en bukett Krispiga tulpaner varje fredag hela våren och bara njuta!

2carina@spray.se

Anonym sa...

Mitt bästa julpyssel och det roligaste är att pynta och "göra" egna ljuslyktor. Det är enkelt och kul och en väldigt uppskattad julklapp som sen alla har nytta av.

Jag skulle vilja vinna för att jag och min mamma älskar blommor. Det skulle bli en gemensam julklapp till oss båda. Det skulle vara så roligt. :)

Anonym sa...

Bästa julpysslet är att sitta och rita egna julkort med barnen. Jag och mina 6-åriga tvillingkillar gillar skarpt att teckna. Och att köpa blanka kort och sen rita julmotiv är en favoritsyssla för barnen. Det är tredje året i rad vi gör det, och jag har sparat (såklart) från de tidigare åren och det är kul att se hur tecknandet går framåt för barnen.

Att få vinna en sån ansenlig summa pengar vore en dröm! Många vackra plantor skulle förgylla mitt och barnens hem.

//Susann susbjo71@gmail.com

Jenny Nordlundh sa...

Mitt julpysseltips!
Gå ut i naturen och plocka några vackra, bruna löv. Lägg dessa i vatten och låt de sedan torka i handduk med en tung bok ovanpå. När löven är torra och släta, kan du måla dekorativa mönster med vit färg. Trä en tunn tråd genom lövets kant och häng upp som dekoration i fönstret eller varför inte använda dessa som bordsdekoration till jul. Vill man få en lite glansig yta, kan man även lacka löven så blir de också lite tåligare. Lycka till!

Jenny Nordlundh sa...

Hoppsan, glömde visst motiveringen till varför just jag skulle vinna ett presentkort hos blomsterlandet, så här kommer den.

När julen är över, är det nytt och fräscht i hemmet men behöver. Blomsterlandet kan erbjuda mycket, för allas smak och tycke. Sen är det alltid trevligt att ge, en och annan blomma till mamma med.

Anonym sa...

Hej!

Vi älskar att julpyssla i familjen, favorit pyssel alla kategorier är att återanvända. Vi slänger så oerhört med bra saker som man lätt kan göra nytt av. Idag skall vi klä julgranskulor i tidningspapper och göra massor av stjärnor av gamla böcker att hänga i granenen. Vi pysslar hela året och papper av olika slag är en favorit, billigt (gratis) lätt för alla åldrar att vara med.

Med vänlig hälsning
Lotta
lottahellstrm@yahoo.se

Anna Lundqvist sa...

Det allra bästa julpysslet för mig och mina barn är när vi fixa till pepparkakorna. Då blir vi kreativa och det blir olika figurer och saker att hänga i granen. Allt från klassiska pepparkakor till mer fantasifulla

Vill gärna vinna eftersom jag behöver byta ut alla blommor både inne och ute nu till våren.

hillevianna@hotmail.com

annica sa...

Ta en glasburk i valfri storlek. Pensla den i äggvita eller tapetklister, båda funkar lika bra. Rulla den i strösocker och låt torka. Trä pärlor på en ståltråd och knyt högst upp på burken. En superfin ljuslykta är nu fixad. Gör ett helt gäng i olika storlekar o ställ på en bricka.
Har planerat ett blomsterhörn ute nästa sommar och behöver Blomsterlandets hjälp för att färdigställa den.

Anonym sa...

Mitt bästa julpysseltips är att man bakar några enkla, goda kakor tillsammans med barnen. Sedan förpackar man dem i en cellofanpåse och knyter ett fint band om. Sist men inte minst så tycker vi om att både göra och få egengjorda julkort så då är mitt tips att man låter barnen göra dessa som man sedan fäster på påsen med kakorna. Det brukar vara en perfekt och mycket uppskattad "gå bort present" och dessutom så får man ju både en trevlig stund i köket och pyssel kring bordet med barnen.

Blomsterlandet har ju hur mycket roligt som helst och i den butiken kan man spendera åtskilligt med timmar för att både handla och få inspiration. Men om jag vann så skulle jag bland annat köpa massor av blommor till våran dotters dop nu i januari. Det som eventuellt sedan blir kvar skulle jag använda till att köpa bl a ett nytt persikoträd. Mitt förra som jag fick till mors dag förra året frös under vintern och jag vill så gärna ha ett nytt.

nygardsfahlen@hotmail.se

Elin ( elin_josefine(at)hotmail(punkt)com sa...

När vintern kommer brukar jag göra frö"bollar" till fåglarna. De blir snyggare än de man köper och fåglarna får mat. Ja julen handlar ju om att dela med sig, så det här känns som ett sjysst julpyssel :)

Man fyller helt enkelt en form (en liten PET-flaska med avklippt topp går bra). För att kunna hänga upp "bollen": Stick ned en tjock tråd som ska räcka hela vägen ned till flaskans botten. Ett tjockt hampasnöre är snyggt och tåligt.

Fyll flaskan med fågelfrön. Smält kokosolja och häll ned i flaskan över fröna. När oljan stelnat så är det bara att ta bort formen, hänga ut mästerverket i trädgården och vänta på att se fåglarna flockas.

Varför jag hoppas presentkortet? Jo jag utbildar mig till florist, vilket innebär massor av idéer och knapp inkomst. Drömmer om vinterplanteringar, sirliga vaser och amaryllisar hängande upp och ned i fönstret. Presentkortet skulle alltså komma till fantastisk nytta :)

Anonym sa...

Till jul gör jag, istället för bara vanliga, ganska tråkiga, julgrupper, små miniatyrvärldar. Ett par minienar blir stora granar, några miniväxter blir stora buskar, en spegel blir en frusen sjö, mossa på marken och så vitt cupcakeströssel som snö. En råbock ett kid, en vit kanin och en ekorre och, voilà, har Alice i Underlandetkänsla flyttat in i köket! Barnen älskar det!

Jag skulle gärna vinna och använda presentkortet till att göra en liten bärträdgård till barnen i sommar - vi har lyckats få hela grannskapets barn till våra två stackars tappert kämpande vinbärsbuskar, så vi behöver nog utöka utbudet lite...

M Johansson
Morningglory74@hotmail.se

Om Emelie sa...

OJ, det var värst vilken genomslagskraft din tävling har :-). KUL! Såklart jag vill tävla!

Pyssel:
Denna gjorde jag till första advent:
http://diyordie.elleinterior.se/ljusstake-av-kopparror3256/

Sedan vill jag tipsa om fågelmat, jättekul att göra och väldigt uppskattat:
http://disasmamma.blogspot.se/2012/11/pre-adventspyssel.html

Och till sist vill jag tipsa om ett enkelt pyssel för de minsta:
http://freehobby.net/2013/11/27/julgran-av-pappers-hander/

Vinner jag så ska pengarna spenderas på radhustomten såklart! Blir vår första vår/sommar här och vi har massor av ideér till trädgården.

KRAM!

Anonym sa...

Mitt bästa julpyssel är en ny variant av korghjärtan med fina mönster. Här t.ex. finns mallar till sådana: http://www.duda.dk/Grundfag/Kristendom/Jul/juleklip/julehjerter/julehjerter.html. Jag brukar använda glansiga reklamblad eller tidningar, brukar ta en starkt färgad del och en med bara text. Det är ett enkelt och billigt pyssel som blir väldigt snyggt.

Om jag vann skulle jag använda presentkortet till min odlingslott i vår. När jag fick den för två år sedan var det en djungel av ogräs så jag täckte större delen med svart plast för att slippa gräva upp alla rötter för hand. Nu till våren har det alltså gått två år och jag får äntligen täcka plasten av och odla på hela lotten. Skulle vara så roligt om jag kunde få investera hela 1000 kr i lotten!

phebles_90[snabel-a]hotmail.com

Anonym sa...

Hej!

Mitt bästa julpysseltips:

Gör en utflykt till naturen
och plocka med en del av den hem sen.
Forma, böj och knipsa av,
tänk så mycket fint naturens skatter gav!
Passar perfekt stora och små,
pynta hemma och glädj andra genom att ge bort och få!

Med presentkort på Blomsterlandet skulle jag överraska familjen på alla fem!
Alla skulle få välja sin favorit hem!
En hel djungel för barnen, något grönt till maken
och något fint hem faller mig garanterat i smaken!

God Jul!
Mvh
Kristiina
krieppola@spray.se

Unknown sa...

1. Mitt pyssel innan jul består i småkaksbak. Det är en stark tradition i vår familj att ha massor av kaksorter att duka fram på julafton , efter tomtens besök. Det finns många roliga sätt att mordenisera småkakorna. Personliga kakstämplar leker jag med iår. Det blir jättefint! Även serveringen av kakorna blir ett roligt pyssel: vilka kakor blir vackra ihop under glaskupan? Vad kan jag lägga under kakorna som "underlägg"? Tyll är vackert liksom cellofan i olika färger. Skyltar med kakornas namn på sätter jag nog också fram iår för att få lite cafekänsla.

2. På blomsterlandet köper jag allt jag behöver för att göra vackra nyårsarrangemang av blommor. Jag leker florist här hemma och experimenterar gärna med färger och former. Det vore en dröm att få plocka ut material för 1000kr!

Sally spikeovester@hotmail.com sa...

Mitt bästa julpyssel är att skapa hjärtan av förzinkat hönsnät som sedan fylls med exempelvis nötter, kastjanjer, mossa, kottar eller om du bor där vintern är kall - snö. Blir så vackert och stämningsfullt. Barnen kan vara med att fylla och ni kan samla material tillsammans :) Stora hjärtan kan exempelvis ligga på ett bord, pryda entren, hänga på dörren, de mindre kan bli en del av julgruppen, adventsljusstaken eller dörrkransen.
Om jag vinner ska jag anlägga en lavendelhäck. Tänk att vara självförsörjande av denna fantastiska växt, göra egna lavendelpåsar, baka lavendelbröd och göra eget fotsalt. Har beundrat de vackra lavendelplantorna på Blomsterlandet men jag behöver ju så himla många. Hoppas drömmen kan bli verklighet 2014 :)

Anonym sa...

Ett annorlunda och mycket uppskattat julgranspynt är att välja ut några fina bilder på barnen från året som gått. Se till att ansiktena blir tydliga och stora och klipp ut en rund form (som en julgranskula, runt 8 cm i dm) Gör två rundlar av varje bild. Limma ihop dessa och lägg julgransglitter runt, längst ut mot kanten, samt fäst en liten ögla att hänga upp dekorationen i. Gissa om framför allt mor- och farföräldrarna ser fram emot årets nya pynt!

Vad jag skulle använda mitt presentkort till:

Jag har alltid drömt om att kunna ha färska snittblommor i mitt hem, men priset har betydelse för oss. Vi vill inte ha de småledsna och massproducerade buketterna som står i hinkar hos stormarknaderna. Istället vill vi njuta av de som man själv väljer ut hos Blomsterlandet! Vi hoppas få pryda vårt hem med fräscha buketter under många veckor kommande år.

Susanne
birmakatter@gmail.com

Anonym sa...

Vårt bästa julpysseltips är att vara tillsammans och pyssla sånt de lärt sig på förskola, skola. De tycker det är roligt att få lära oss vuxna något nytt. Där vi bor kan man rita en fin teckning på ett papper som man sedan lämnar in och gör en fin bricka. Det kan handla om att fånga första huvudfotingen, en bild de ritar av familjen eller något eget fint påhitt, väldigt populär present till mormor/farmor som de sedan har nytta av. julgodis av alla de sorter med provsmakning är också skoj.

vh
och God jul
Anja
anjag@home.se

Jossan sa...

Va kul med en sådan tävling, presentkort på 1000:- sitter ju inte direkt fel. Min familj håller dessutom på att renovera ett hus så det finns inte så mycket pengar kvar till annat..

Här har jag bloggat om en perfekt julklapp enligt mig i alla fall:

http://jossansdesign.blogg.se/2013/december/julklapp.html#comment

Hoppas på det bästa!
Ha en fortsatt bra kväll!
Kram Jossan

Matilda sa...

Hej! Är med :)

Mitt bästa julpysseltips (särskilt om man har lite mindre barn) är att göra frostade äpplen och snölyktor. Enkelt och superfint att dekorera bord, blomstergrupper mm med! Vet inte om det finns flera sätt att göra men vi penslar med uppvispad äggvita och strör socker på bara :) Annars är såklart pepparkakor som man dekorerar och hänger upp väldigt roligt.

Jag vill vinna så att jag kan unna mig en hel massa blommor när jag går hemma med kommande lillebror i vår (han beräknas titta ut den 1 januari). Vilken lyx det skulle vara! Och så skulle min mamma få en och annan bukett för att hon ställer upp för oss så otroligt mycket.

Kram Matilda (matilda-pettersson@hotmail.com)

liselotte sa...

Jag är gärna med och tävlar om denna drömvinst. Mitt tips är att göra härligt julgodis tillsammans, kladda och söla och skapa ihop. Det är både roligt och mysigt.
Har tipsat på min blogg http://liselottess.blogspot.se/2013/12/presentkort-1812.html
Mvh Liselotte
liselotte.202andersson@telia.com

Charlotte Thérèse sa...

Bästa julpysslet är att baka saftiga saffransbullar, göra smarrigt godis med mycket choklad i, och att fylla lägenheten med glitter och ljus...

Om jag vann skulle jag göra balkongen riktigt sommarfin och mysig nästa vår, den har verkligen sett trist ut senaste året, med udda krukor och ett fåtal rangliga plantor som bladlössen till slut gjorde helt slut på.

Anonym sa...

Mitt bästya julpynt är att baka stora pepparkakshjärtan som jag garnerar med kristyr och Non-stop. Låt varje familjemedel få sitt namn på hjärtat och gör ett hål så du kan hänga upp det i ett rött band i fönstret. det blir juligt fint.

Jag var faktiskt förbi Blomsterlandet i helgen och det finns så mycket jag skulle vilja ha, men jag skulle nog bärga mig till i vår och då fylla varje fönster i vårt sekelskifteshus med Mårbackapelargoner i skira pastellfärger.

God Jul önskar Emma
emmafortuna@gmail.com

Anonym sa...

Hej!
Vilken underbar tävling! Jag är gärna med och provar lyckan!

Mitt bästa julpyssel är att sitta och göra julgranspynt med mina syskonbarn!
De älskar att göra smällkarameller
med fint silkespapper och fina bokmärken på. Under mycket tisslande och tasslande smusslas det in små överraskningar i dem som skramlar bra. Vi gör också små flätade hjärtkorgar som man kan fylla med godis och hänga upp.
Vi har alltid jätteskoj när vi håller på och pysslar och dricker julmust och äter pepparkakor och lussekatter som de oftast har varit med och bakat någon vecka innan.
Jag skulle gärna vinna det här presentkortet för snart flyttar jag till ett eget hus och får många fönster att fylla med de mest fantastiska blommor och prydnader.

Camilla
kubbov30@gavlenet.se

Jessica Lund sa...

Att pyssla ihop sina egna julkort tillsammans med barnen är en hit. Barnen älskar det och mer personligt blir det inte. Garanterat glada mottager :)
Vi har inga blommor alls här hemma å skulle va roligt att få shoppa loss lite och göra det mysigt med blommornas prakt :)

Anonym sa...

Mitt bästa julpysseltips är att göra egna julkort! För det första så är det mycket roligare att få handskrivna julkort än en hälsning på sms. Och för det andra är det mycket roligare att få en handgjort vackert julkort än ett mångproducerat från affären! Jag klipper och klistrar och blandar olika material. Ett år hade jag bakat små minipepparkakor som jag lackade och klistrade på svart-lackat papper. Jag klistrade även på glitter och röda paketband i fint mönster, och sprayade guldfärg. Det blev så läckert! Och gissa om jag fick mycket positiva kommentarer om mina julkort! Det var så roligt, för mina julkort hade varit samtalsämnet på många julsläktkalas! Roligt att kunna bidra även till en glad stämning på sådana tillställningar ;)

Blomsterlandets presentkort skulle vara en fantastiskt välkommen gäst hos mig. Jag har tre likadana växter som jag bara älskade. De var så fina, men de växte ur mina fönster och till sist gick det inte längre. Då tog jag fram kniven och skar ner dem.....trodde att de skulle överleva, men ack.... det gjorde de inte. Inget kan helt ersätta dessa mina favoritväxter (ja, de var nästan som mina egna barn....), men jag är helt säker på att Blomsterlandet har värdiga "syskon" som kan ta plats i mina fönster! Det skulle vara underbart!

God jul!

Annika Nilsson
aneritrea@hotmail.com